Σε σκοτσέζικο ντους έχει εξελιχθεί η απομάκρυνση των τριών παλιών φορτηγών πλοίων που βρίσκονται αραγμένα εδώ και χρόνια στο λιμάνι της Ζακύνθου. Οι τελευταίες εξελίξεις δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές, -απεναντίας, φαίνεται πως τα πιο επικίνδυνα από αυτά θα παραμείνουν για καιρό ακόμη στο λιμάνι, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο το θαλάσσιο περιβάλλον σχεδόν ολόκληρου του νησιού. Κι αυτό γιατί από τα τρία επικίνδυνα αυτά τσιγαράδικα,το Amaranthus, το Tianjin και το Chang Chun, μόνο το πρώτο είναι σε θέση να ρυμουλκηθεί με ασφάλεια μακριά από το λιμάνι, χωρίς να διαλυθεί. Τα υπόλοιπα δύο, ακινητοποιημένα για χρόνια στο θαλασσινό νερό, έχουν υποστεί τέτοιου βαθμού διαβρώσεις και φθορά, ώστε η παραμικρή μετακίνησή τους θα μπορούσε να προκαλέσει τη διάλυση και τη βύθισή τους. Όλα αυτά δεν αποτελούν απλές εικασίες αλλά δυστυχώς, την πραγματικότητα, έτσι όπως την περιγράφει ο υπεύθυνος της εταιρείας «Antonatos Group of Companies» στην οποία ανήκουν τα πλοία και στην οποία έχει ανατεθεί η πραγματογνωμοσύνη για την κατάστασή τους και η διαδικασία ασφαλούς απομάκρυνσής τους. Την Παρασκευή έφτασε στη Ζάκυνθο ο ίδιος ο κ. Γιώργος Αντωνάτος και η ομάδα του, μαζί με το ρυμουλκό σκάφος «Αχιλλέας», προκειμένου να ξεκινήσει η ρυμούλκηση τους. Ετσι λοιπόν, καλώς εχόντων των πραγμάτων, σήμερα ή το αργότερο αύριο ο Amaranthus θα εγκαταλείψει, επιτέλους το νησί, αλλά τα άλλα δύο επικίνδυνα πλοία θα μας συντροφεύουν, δυστυχώς, για καιρό ακόμη.

Ο «Αχιλλέας» στο λιμάνι
Παρασκευή, νωρίς το απόγευμα και κάτω από δυνατή νεροποντή και ισχυρούς ανέμους, καταφθάνει στο λιμάνι του νησιού το ρυμουλκό «Αχιλλέας». Εχει ξεκινήσει από το λιμάνι του Πειραιά και φθάνει στη Ζάκυνθο σχεδόν μετά από 24 ώρες, καθώς στο δρόμο του συνάντησε ισχυρή κακοκαιρία. Στο σκάφος επιβαίνει η ομάδα τεχνικών της «Antonatos Group of Companies», με στόχο να εξετάσει τα τρία πλοία και να τα απομακρύνει από το νησί, με προορισμό την Ελευσίνα. Ο ίδιος ο κ. Αντωνάτος, επικεφαλής της ομάδας, βρίσκεται στο νησί από τα ξημερώματα της Παρασκευής, προκειμένου να πραγματοποιήσει μια πρώτη αυτοψία και να τακτοποιήσει γραφειοκρατικές διαδικασίες. Το ρυμουλκό «Αχιλλέας» πλευρίζει το Amaranthus και, παρά την κακοκαιρία, η ομάδα τεχνικών επιβαίνει στο παλιό τσιγαράδικο, στο οποίο, για μία ακόμη φορά, έχει εισρεύσει θαλασσινό νερό, από τα ρήγματα που εμφανίζει στο σκαρί του.

axileas

Σπασμένο πηδάλιο
Την επόμενη ημέρα, Σαββάτο και, παρά τη συνεχιζόμενη κακοκαιρία που δυσχεραίνει τις εργασίες, η ομάδα επιβαίνει και πάλι στο Amaranthus και ξεκινά μια λεπτομερή, πλέον, αυτοψία. Ο κ. Αντωνάτος περιγράφει στην ΗΜΕΡΑ την κατάσταση του πλοίου. «Από την τελευταία φορά που βρεθήκαμε για αυτοψίες στη Ζάκυνθο, τα πράγματα έχουν χειροτερέψει», λέει χαρακτηριστικά. «Διαπιστώσαμε ότι το πλοίο έχει σημαντική ζημιά στο πηδάλιο και έτσι η μετακίνησή του θα είναι πολύ πιο δύσκολη από όσο υπολογίζαμε. Είχαμε σκοπό να το ρυμουλκήσουμε στην Ελευσίνα διαμέσου του Ισθμού της Κορίνθου, ωστόσο κάτι τέτοιο, με σπασμένο πηδάλιο, είναι αδύνατο. Ετσι, θα αναγκαστούμε να κάνουμε το γύρο της Πελοποννήσου».

Πολλά και μεγάλα ρήγματα
Ωστόσο αυτή δεν είναι η μόνη ζημιά του πλοίου. Όπως είναι γνωστό, το Amaranthus βρέθηκε ακυβέρνητο στο μικρό λιμανάκι του Πόρτο Βρώμη, σχεδόν πριν δύο χρόνια. Χτυπήθηκε ανελέητα στα βράχια και η καταπόνηση αυτή, σε συνδυασμό με την παλαιότητά του, επιδείνωσαν την ήδη κακή κατάστασή του. Η αυτοψία του Σαββάτου έδειξε περισσότερα από 5 μεγάλα ρήγματα στα αμπάρια του, με αποτέλεσμα η ομάδα να ξεκινήσει διαδικασία σφράγισής τους, με τα ειδικά μέσα που διαθέτει. Αυτό, ωστόσο, απαιτεί χρόνο. Πριν από αυτό, η ομάδα απάντλησε μεγάλη ποσότητα νερού από τα αμπάρια, ενώ απομάκρυνε και σημαντικές ποσότητες πετρελαίου και άλλων επικίνδυνων ουσιών που καθιστούσαν το πλοίο πραγματική «βόμβα», μέσα στην αυλή μας. «Βάλαμε μπροστά τις γεννήτριες του πλοίου και συνεχίζουμε ένα γενικό καθαρισμό του, τόσο με δικά μας μέσα όσο και με όσα μας έχει παραχωρήσει ο Δήμος», λέει ο κ. Αντωνάτος. Νωρίς το πρωί του Σαββάτου, έγινε απάντληση πολλών κυβικών νερού μέσα από τα αμπάρια του σκάφους. Όταν ολοκληρώθηκε η διαδικασία, το Amaranthus είχε ανυψωθεί περισσότερο από 35 εκατοστά.

amaranthos_esoteriko

Αποθήκη σκουπιδιών
Παράλληλα, όχημα συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών που παραχώρησε ο ΦοΔΣΑ γεμίζει ασφυκτικά με παλιά υλικά που βρίσκονται στο εσωτερικό του πλοίου και το κατάστρωμα του, ενώ συνεχίζεται η μυοκτονία και η απολύμανση. Το απορριμματοφόρο πραγματοποιεί συνεχή δρομολόγια, φορτωμένο πλήρως με άχρηστα υλικά. Εξάλλου θα πρέπει να υπολογιστεί ότι βρέθηκαν σπασμένες πόρτες, ενώ κλάπηκε κάνουλα παροχής νερού, με αποτέλεσμα να τρέχει ολοένα και περισσότερο νερό μέσα στο πλοίο.

Τα άλλα δυο σκαριά
Και ενώ το Amaranthius, κουτσά-στραβά, έρχεται σε μια διαχειρίσιμη κατάσταση, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα άλλα δύο πλοία, τα πολύ παλιότερα και σε πολύ χειρότερη κατάσταση Tianjin και Chang Chun. Ιδιαίτερα το πρώτο από αυτά, έχει υποστεί ηλεκτρόλυση σε βαθμό τέτοιο ώστε η ομάδα του κ. Αντωνάτου σχεδόν φοβάται να το αγγίξει. Η ηλεκτρόλυση αποτελεί σοβαρή διάβρωση των μεταλλικών μερών του πλοίου από τα άλατα του θαλασσινού νερού και έχει προκαλέσει τόση φθορά ώστε η παραμικρή κίνηση μπορεί είτε να βυθίσει το πλοίο, μέσα στο λιμάνι είτε να το διαλύσει, κυριολεκτικά, σε κάθε απόπειρα απομάκρυνσής του. «Για το Chang Chun πραγματοποιήσαμε διαδικασία αναστροφής πώλησης από to ελληνικό δημόσιο, καθώς το σκάφος αυτό δεν μπορεί να ταξιδέψει στην κατάσταση που βρίσκεται», επισημαίνει ο κ. Αντωνάτος.

Τεμαχισμός
Τόσο ο ίδιος ο Λιμενάρχης όσο και ο κ. Αντωνάτος είχαν κρίνει πως η ασφαλέστερη λύση ήταν να τεμαχιστεί το Tianjin στη μαρίνα που βρίσκεται αγκυροβολημένο και τα κομμάτια να απομακρυνθούν με ρυμουλκό σκάφος. Όμως η νομοθεσία προέβλεπε τη διενέργεια τεσσάρων πλειστηριασμών, πριν το σκάφος περιέλθει στην ιδιοκτησία ιδιώτη για να ξεκινήσει η διαδικασία. Όταν μετά από χρόνια κατάφερε τελικά να περάσει στην ιδιοκτησία της «Antonatos Group of Companies», η φθορά του είχε προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό, ώστε τελικά κάθε προβλεπόμενη ενέργεια θεωρείται πλέον αδύνατη.

amaranthos_aytopsia

Νέα αυτοψία
Σήμερα το πρωί ο κ. Αντωνάτος, μαζί με το λιμενάρχη, Νίκο Κοκκάλα και τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, Ακη Ζήβα, πραγματοποίησαν νέα αυτοψία, για να κρίνουν εκ νέου την κατάστασή του, όπως και την κατάσταση του Chang Chun. Και τα δύο αυτά σκάφη βρίσκονται αγκυροβολημένα στον προβλήτα των ημερόπλοιων, στην εξωτερική πλευρά του κεντρικού λιμανιού του νησιού και αποτελούν περιβαλλοντικές «βόμβες» για το νησί. Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι ο κ. Κοκκάλας έχει επιδοθεί σε έναν αληθινό μαραθώνιο επαφών και αλληλογραφίας με Εισαγγελικές Αρχές, καθώς και με τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας, ωστόσο μόνο μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα και με την αλλαγή της διοίκησης του Οργανισμού, εκδόθηκε τελικά η σχετική άδεια. Μόνο που η χρονική αυτή καθυστέρηση επιδείνωσε περαιτέρω την κατάσταση των δύο πλοίων, με αποτέλεσμα, να παραμείνουν στο νησί, άγνωστο για πόσο ακόμη.

Ένα χρόνιο πρόβλημα
Η αρνητική αυτή εξέλιξη δεν αποτελεί έκπληξη. Καθώς τα δύο πλοία είχαν περιέλθει στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου και οι Εισαγγελικές Αρχές δεν μπορούσαν να εκδώσουν Βούλευμα, πέρασαν περισσότερα από 4 χρόνια και ο χρόνος μετρούσε σε βάρος μας. Ο κίνδυνος βύθισης των πλοίων, ανά πάσα στιγμή είναι απτός, με ανυπολόγιστες συνέπειες για το θαλάσσιο περιβάλλον της Ζακύνθου. Κάθε φορά που επικρατεί ισχυρή νεροποντή τα δύο πλοία γεμίζουν νερό, παίρνουν επικίνδυνη κλίση και οι άνδρες του Λιμενικού πραγματοποιούν συνεχείς απαντλήσεις, προκειμένου να αποφευχθεί ένα μοιραίο ατύχημα.

πηγη : imerazante.gr