Μετρό Θεσσαλονίκης: Απόσπαση και επανατοποθέτηση, η λύση για τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου


Οπως ανακοίνωσε το Σάββατο στη ΔΕΘ ο κ. Μητσοτάκης, στόχος είναι το έργο να παραδοθεί ενιαίο το 2023.

Τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου επαναφέρει η κυβέρνηση. Οπως ανακοίνωσε το Σάββατο στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός, στόχος είναι το έργο να παραδοθεί ενιαίο το 2023. Η απόφαση της κυβέρνησης πυροδότησε την αντίδραση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, αλλά και του τέως δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη, που συνέστησε κίνηση πολιτών κατά της απόσπασης των αρχαιοτήτων.

«Είναι αρκετά καθαρό ότι η λύση που είχε δρομολογηθεί ήταν “μη λύση” ανέφερε την Κυριακή ο κ. Μητσοτάκης στη συνέντευξη Τύπου στη ΔΕΘ. «Δεν ήταν κοστολογημένη, ήταν εξαιρετικά αβέβαιο αν ήταν τεχνικά εφικτή, θα οδηγούσε σε ένα “κολοβό” μετρό χωρίς τη Βενιζέλου. Προφανώς θα υπάρχουν διαφωνίες και σέβομαι την άποψη του κ. Μπουτάρη, αλλά προχωράμε σε αυτή την κίνηση με τη στήριξη των φορέων της πόλης», ανέφερε, σημειώνοντας ότι το ζήτημα έχει ήδη κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας (σ.σ. η προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης κατά της απόσπασης και επανατοποθέτησης είχε απορριφθεί με την απόφαση υπ’ αρ. 2611/16).

Εν τω μεταξύ, ο Γιάννης Μπουτάρης ανακοίνωσε τη δημιουργία «Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» και απέστειλε κείμενο στον πρωθυπουργό, ζητώντας του να αναθεωρήσει. «Η χρονοκαθυστέρηση, οι οικονομικές απώλειες και οι ανεπανόρθωτες βλάβες του μνημειακού συνόλου στη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης στερεί το μοναδικό παγκόσμια πολιτιστικό κεφάλαιο της πόλης της Θεσσαλονίκης από την αυθεντικότητά του, κοστίζει πανάκριβα και, φυσικά, τοποθετεί την πόλη σε νέες περιπέτειες», ανέφερε. Χθες, στους αντιδρώντες προστέθηκε και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: «Η εξαγγελία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες ή την πρόοδο του τεχνικού έργου, αλλά δείχνει να υπαγορεύεται από εμμονή συγκεκριμένων κύκλων για απόσπαση ή και “εξαφάνιση” των αρχαιοτήτων από το μετρό της Θεσσαλονίκης, αντίληψη αναχρονιστική και εντέλει παρωχημένη. Ο πλούσιος επιστημονικός διάλογος που αναπτύχθηκε όλα τα προηγούμενα χρόνια απέδειξε ότι η συνύπαρξη είναι όχι μόνον τεχνικά εφικτή αλλά και επιβεβλημένη», ανέφερε στη χθεσινή ανακοίνωσή του, σημειώνοντας ότι «θα καταβάλει κάθε προσπάθεια» ώστε να μην αλλάξει ο σχεδιασμός.

Κρίσιμο ρόλο στην εισήγηση του υπουργείου Υποδομών και στην απόφαση του πρωθυπουργού φαίνεται ότι έπαιξαν οι εκτιμήσεις τόσο της κοινοπραξίας που κατασκευάζει το έργο όσο και υπηρεσιακών στελεχών της «Αττικό Μετρό». Οπως εκτιμήθηκε, σύμφωνα με τη δρομολογημένη λύση, ο σταθμός θα κατασκευαζόταν σε τρεις φάσεις (αφού βέβαια ολοκληρώνονταν και εγκρίνονταν οι μελέτες): πρώτα θα τοποθετούνταν οι τροχιές στη σήραγγα μέχρι τον τερματικό σταθμό (έχουν σταματήσει στον σταθμό Αγίας Σοφίας) ώστε να δοθεί σε λειτουργία η γραμμή, μετά θα έπρεπε να σταματήσει η λειτουργία του μετρό στο συγκεκριμένο τμήμα προκειμένου να κατεδαφιστεί η σήραγγα και να κατασκευαστεί υπογείως ο σταθμός και κατόπιν, αφού κατασκευαζόταν ο «σκελετός» του, να επαναλειτουργήσει χωρίς τη Βενιζέλου, μέχρι να ολοκληρωθούν οι ανασκαφές στη νότια είσοδο και η αρχιτεκτονική κατασκευή του σταθμού, κάτι που τοποθετούνταν περίπου στο 2024.

Ο εργολάβος υποστήριξε ότι μπορεί να επανέλθει στην (ήδη εγκεκριμένη) προηγούμενη λύση με την τροποποίηση μόνο της στατικής μελέτης, ώστε ο σταθμός να «σηκώσει» το βάρος της επανατοποθέτησης, διατηρώντας το ίδιο ποσοστό αρχαιοτήτων. Οπως εκτιμάται, αν η υπόθεση εγκριθεί από το ΚΑΣ και δοθεί η εντολή στον εργολάβο πριν από το τέλος του έτους (οπότε και θα ολοκληρωθεί η κατασκευή της πλάκας οροφής, η οποία διατηρείται και στα δύο σχέδια), τότε μπορεί με το νέο έτος να ξεκινήσει ο καθαρισμός και στη συνέχεια η απόσπαση των αρχαιοτήτων. Κατόπιν θα αρχίσει αρχαιολογική έρευνα σε βάθος τριών μέτρων κάτω από τα σημερινά ευρήματα και μετά η κατασκευή του σταθμού. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, θα πρέπει να υποβληθεί στο ΚΑΣ και μελέτη επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.

kathimerini.gr

Αφήστε μια απάντηση