Μετρό Θεσσαλονίκης – Σταθμός Βενιζέλου: τέλη της εβδομάδας η νέα μελέτη


Βασικός στόχος είναι να εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και να ακολουθήσει η ανάθεση της οριστικής μελέτης για τον σταθμό Βενιζέλου.

Μέχρι το τέλος της εβδομάδας αναμένει η «Αττικό Μετρό» τη νέα προκαταρκτική μελέτη του αναδόχου για τον σταθμό Βενιζέλου. Οπως εξηγεί στην «Κ» ο νέος πρόεδρος της εταιρείας, Νίκος Ταχιάος, το σχέδιο θα συζητηθεί ώστε να τεκμηριωθεί επαρκώς και κατόπιν θα κατατεθεί στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού, για να προετοιμαστεί η εισήγηση προς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Στόχος είναι να εγκριθεί από το ΚΑΣ και να ακολουθήσει η ανάθεση της οριστικής μελέτης του σταθμού πριν από το τέλος του έτους, ώστε στη συνέχεια να μπορεί να αναθεωρηθεί και το συνολικό χρονοδιάγραμμα του έργου.

«Η λύση ζητήθηκε από τον ανάδοχο πριν από δύο εβδομάδες. Μέχρι το τέλος της εβδομάδας αναμένουμε να μας καταθέσει την προκαταρκτική μελέτη», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Ταχιάος. «Μόλις η νέα λύση τεκμηριωθεί (η τεκμηρίωση θα αφορά και το γιατί η διατήρηση in situ των αρχαίων είναι ανέφικτη και “αντιλειτουργική”), θα προωθηθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟ ώστε να συντάξουν την εισήγηση προς το ΚΑΣ. Ο ανάδοχος μας έχει ενημερώσει ότι η νέα λύση βρίσκεται πολύ κοντά σε αυτό που επιθυμούσαν οι αρχαιολόγοι το 2016, ενώ τεχνικά μοιάζει πολύ με τον αρχικό σχεδιασμό για τον σταθμό. Μόλις το ΚΑΣ εγκρίνει τη νέα μελέτη, τότε θα μπορούμε να αναθέσουμε στον ανάδοχο την οριστική μελέτη, που κατά κανόνα χρειάζεται 3-4 μήνες, η οποία με τη σειρά της θα οδηγήσει στην αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος. Θεωρούμε ότι είναι εφικτή η ολοκλήρωση όλης της βασικής γραμμής τον Απρίλιο του 2023».

Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, «αυτό που έχει σημασία είναι να δούμε εν συνόλω το έργο. Η λύση της διατήρησης των αρχαιοτήτων μοιάζει ανέφικτη. Η προμελέτη που κατατέθηκε –και δεν αφορά το σύνολο του κατασκευαστικού έργου αλλά μόνο το κέλυφος του σταθμού– είχε δομικές αδυναμίες. Γι’ αυτό και η «Αττικό Μετρό» στις παρατηρήσεις της αμφισβήτησε τη λύση στον πυρήνα της. Η εικόνα που έχουμε είναι ότι η «Αττικό Μετρό» θα οδηγούνταν σε ατέρμονες συζητήσεις για τις τεχνικές λύσεις και δεν θα κατασκευαζόταν ποτέ σταθμός. Να σημειώσω ότι οι καθυστερήσεις που σήμερα επικαλείται η προηγούμενη ηγεσία της εταιρείας, οφείλονται στις δικές της επιλογές».

Μέχρι στιγμής, ο ανάδοχος του έργου δεν έχει καταθέσει αιτήματα αποζημίωσης, ούτε για τη βασική γραμμή ούτε για την επέκταση προς Καλαμαριά. «Είναι δεδομένο, βέβαια, ότι θα κατατεθούν εφόσον θα υπάρξει επιμήκυνση του χρονοδιαγράμματος. Η νέα λύση για τον σταθμό Βενιζέλου, πάντως, θα είναι ταχύτερη και πολύ φθηνότερη της προηγούμενης», λέει ο κ. Ταχιάος. «Δεν φοβόμαστε την απόσπαση των αρχαιοτήτων. Ηδη έχει γίνει στη Βενιζέλου, σε μήκος 8 μέτρων προς την πλευρά του Αλκαζάρ, αλλά και στον σταθμό Αγίας Σοφίας. Εξάλλου, το 90%-95% θα επανατοποθετηθεί στον σταθμό. Υπάρχει μελέτη από τον κ. Κορρέ, που είναι σύμβουλος του αναδόχου για το θέμα και η οποία επικαιροποιείται».

Το θέμα, πάντως, εξακολουθεί να μονοπωλεί την επικαιρότητα στη Θεσσαλονίκη. Χθες το πρωί στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που εμπλέκονταν στην υπόθεση (όπως ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος και η πρώην γ.γ. του ΥΠΠΟ Μαρία Βλαζάκη) έδωσαν συνέντευξη Τύπου, χαρακτηρίζοντας παράνομη την απόφαση απόσπασης των αρχαιοτήτων. Υποστήριξαν ότι η προωθούμενη λύση θα καταπέσει δικαστικά (προαναγγέλλοντας έτσι την κατάθεση προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας) και θα οδηγήσει σε τριετή καθυστέρηση το έργο. Ακολούθησε χθες το βράδυ συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο με μοναδικό θέμα «Εξέλιξη των έργων του μετρό της Θεσσαλονίκης – νέα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης» και βασικό εισηγητή τον νέο δήμαρχο Κώστα Ζέρβα.

kathimerini.gr