Οι έξι στόχοι για το «αύριο» της Παιδείας


Η κ. Κεραμέως, στην εξειδίκευση των έξι αξόνων, επανέλαβε επιμέρους στοχεύσεις που έχει παρουσιάσει το τετράμηνο της διακυβέρνησης μετά τις εκλογές του Ιουλίου και οι οποίες, εάν γίνουν πράξη, θα αλλάξουν το τοπίο της εκπαίδευσης.

Είναι αποτελεσματικές οι εκπαιδευτικές πολιτικές που εφαρμόζονται στην Ελλάδα για τη μείωση των ανισοτήτων; Πόσο αποτελεσματικό είναι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα; Τα ερωτήματα που έθεσε ο καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Πάνος Τσακλόγλου στην ημερίδα που διοργάνωσαν χθες το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) και η Παγκόσμια Τράπεζα διέτρεξαν τις εισηγήσεις των ομιλητών της. Αλλωστε, ο τίτλος ημερίδας («Το εκπαιδευτικό σύστημα και η οικονομία: Η δόμηση του ανθρώπινου κεφαλαίου στην Ελλάδα») έδωσε και το πολιτικό στίγμα του προσανατολισμού της, με τους ομιλητές να συγκλίνουν στο ότι το εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί κομβικό στοιχείο στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας και άμβλυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων.

Ενδεικτικά, στην ομιλία του ο κ. Harry Patrinos, Education Practice Manager της Παγκόσμιας Τράπεζας, τόνισε ότι ένας υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικός τομέας θα υποστηρίξει την ανάκαμψη της Ελλάδας και την έξοδο από την οικονομική ύφεση της τελευταίας δεκαετίας. Από την πλευρά του, ο περιφερειακός διευθυντής για τις χώρες της Ε.Ε. της Παγκόσμιας Τράπεζας, κ. Arup Banerji αναφέρθηκε στη σημασία της ανάπτυξης δεξιοτήτων για τη δημιουργία καλών θέσεων εργασίας και την προσαρμογή των νέων σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Πόσο μάλλον που στις δεξιότητες που μετράει το πρόγραμμα PISA του ΟΟΣΑ (αξιολογεί το επίπεδο των 15χρονων μαθητών στη κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες) η Ελλάδα παρουσιάζει διαχρονικά μέτριες επιδόσεις, όπως είπε η επίκουρος καθηγήτρια στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και τέως εθνική διαχειρίστρια του Χρύσα Σοφιανοπούλου.

Στην ομιλία του ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, καθηγητής Νίκος Βέττας, εστίασε μεταξύ άλλων στη χαμηλή σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή και την εξαιρετικά περιορισμένη αυτονομία των εκπαιδευτικών μονάδων, ενώ ανέφερε ότι οι μεγάλες δημογραφικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα επιβάλλουν τον ριζικό επανασχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής, δίνοντας έμφαση και στη μείωση του κεντρικού ελέγχου στη διακυβέρνηση των εκπαιδευτικών μονάδων. Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως παρουσίασε αναλυτικά τους έξι στρατηγικούς στόχους της κυβέρνησης που είναι: α) η μεγαλύτερη ελευθερία και μεγαλύτερη αυτονομία για σχολεία και πανεπιστήμια, β) η εξωστρέφεια και η ουσιαστικότερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, γ) ίσες ευκαιρίες για όλους, δ) η έμφαση στις ήπιες και ψηφιακές δεξιότητες, ε) η ενίσχυση των δεικτών κοινωνικού κεφαλαίου, που θα δώσουν ώθηση και στην κοινωνική και στην οικονομική ανάπτυξη, και στ) η υιοθέτηση πολιτικών βάσει τεκμηρίωσης.

Η υπουργός, στην εξειδίκευση των έξι αξόνων, επανέλαβε επιμέρους στοχεύσεις που έχει παρουσιάσει το τετράμηνο της διακυβέρνησης μετά τις εκλογές του Ιουλίου και οι οποίες, εάν γίνουν πράξη, θα αλλάξουν το τοπίο της εκπαίδευσης. Μεταξύ αυτών, η θεσμοθέτηση βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ, ο καθορισμός των εισακτέων στην τριτοβάθμια με βάση και τα αιτήματα των ΑΕΙ, η ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και η θέσπιση νέου πλαισίου λειτουργίας των επαγγελματικών σχολών μαθητείας.

kathimerini.gr

Αφήστε μια απάντηση