Καθυστέρηση στις εξελίξεις για το φυσικό αέριο στο Αγρίνιο

Η χρηματοδότηση υφίσταται αλλά μειώνονται οι προσδοκίες

Πόσο κοντά είναι στην πραγματικότητα τα σενάρια που έλεγαν ότι «εντός του τρέχοντος ΕΣΠΑ» η Δυτική Ελλάδα πρόκειται να έχει τρεις πόλεις (Πάτρα, Αγρίνιο, Πύργο)στις οποίες το φυσικό αέριο θα είναι εναλλακτική λύση στην ενέργεια; Οι προσδοκίες που γεννήθηκαν στην διάρκεια των εκλογών σχετικά με την έλευση του φυσικού αερίου στην Δυτική Ελλάδα υπήρξαν μεγάλες, όμως μάλλον ήταν υπεραισιόδοξες.

Η Προγραμματική Σύμβαση είχε υπογραφεί το 2016, όταν και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας είχε εγκρίνει πενταετές(2018-2022) σχέδιο προγράμματος ανάπτυξης Δικτύων Διανομής Λοιπής Ελλάδας, μέσω της ΔΕΔΔΑ. Τον Δεκέμβριο του 2018 είχε ανακοινωθεί η χρηματοδότηση της έλευσης του αερίου σε Πάτρα. Αγρίνιο και Πύργο μέσω του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και για περισσότερα από 18 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που, με την αναθεώρηση του ΠΕΠ, θα έφτανε σε ύψος πάνω από τα 20 εκατομμύρια ευρώ.

Ακολούθησε εκπόνηση μελέτης και ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε δίκτυο 348 χιλιομέτρων στην Πάτρα, 90 χιλιομέτρων στο Αγρίνιο και 30 χιλιομέτρων στον Πύργο, όμως όλος ο σχεδιασμός αναθεωρήθηκε κατά 66% μικρότερο δίκτυο με το δίκτυο για το Αγρίνιο να περιορίζεται στα 54 χιλιόμετρα. Σημαντική παράμετρος η χρηματοδότηση που προβλέπεται κατά 50% από το ΕΣΠΑ(ΠΕΠ), κατά 40% από δανεισμό και κατά 10% από «ίδια κεφάλαια». Αυτό σημαίνει ότι προτεραιότητα έχουν μεγάλες μονάδες σε ΒΙ.ΠΕ και δομές όπως μεγάλα νοσοκομεία κλπ.

Το Αγρίνιο

Σύμφωνα με πληροφορίες από την  ΔΕΠΑ, την εταιρεία η οποία εκπονεί τις «μελέτες εφικτότητας» που υποβάλλονται  στη συνέχεια στο αρμόδιο υπουργείο, στο Αγρίνιο το αέριο που καταβάλλεται προσπάθεια για να έρθει είναι τύπου SNG δηλαδή ένα συνθετικό πεπιεσμένο αέριο που μοιάζει με το φυσικό. Θα μπορεί να έρχεται με φορτηγά σε κοντέινερ, σε έναν σχετικά μικρό σταθμό που χρειάζεται να δημιουργηθεί. Αυτό είναι κάτι τελείως διαφορετικό από τον σταθμό που σχεδιάζεται να γίνει στο λιμάνι της Πάτρας, για παράδειγμα, όπου το αέριο θα χρησιμοποιηθεί για την πλήρη λειτουργία του λιμανιού με αυτή τη πηγή ενέργειας.

Στην περίπτωση του Αγρινίου κοντέινερ που θα έρχονται για παράδειγμα από την Ρεβυθούσα της Αττικής θα μπορούσαν να γεμίζουν τον μικρό σταθμό και από κει να τροφοδοτούν  είτε φορτηγά και άλλα μεγάλα οχήματα είτε, μέσω δικτύου, κάποια βιομηχανία ή κάποια μεγάλη δομή όπως το νοσοκομείο. Η αποθήκευση και αεριοποίησή γίνεται στην συνέχεια, ενώ στην μεταφορά προτιμάται η μορφή του υγρού γιατί έτσι εξασφαλίζεται εξακόσιες φορές μικρότερος όγκος.

Σύμφωνα, επίσης, με την ΔΕΠΑ τέτοιοι σταθμοί έχουν σε απόλυτη προτεραιότητα νοσοκομεία, στρατό κλπ, Άλλωστε στην περίπτωση του νοσοκομείου Αγρινίου λέγεται ότι αντιστοιχεί σε 500 σχεδόν νοικοκυριά! Και είναι κατανοητό πόσο δύσκολο θα ήταν να συγκεντρωθεί τέτοιος αριθμός νοικοκυριών που θα επιθυμεί σύνδεση με ένα δίκτυο SNG.

Καθυστερήσεις και εκκρεμότητες

Ούτε και στο ζήτημα της χωροθέτησης των απαραίτητων δεξαμενών αποθήκευσης μπορεί να πει κανείς ότι υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα, καθώς υφίστανται δύο προτάσεις του ΤΕΕ: η μια προτεινόμενη περιοχή είναι στην περιοχή «Κατσίκη» μεταξύ κόμβου Παναιτωλίου και Συκιάς και η άλλη στην περιοχή του Δοκιμίου σε σημείο που προβλέπεται ΒΙΟ.ΠΑ. Η μεν πρώτη περίπτωση έχει δυσκολίες λόγω του ότι σχεδόν εφάπτεται με περιοχή Natura, η, δε, δεύτερη λόγω των χρήσεων γης της περιοχής.

Πρόσφατα ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, Βασίλης Αϊβαλής, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Είναι ανάγκη η τοπική αυτοδιοίκηση α΄και β’ βαθμού, σε συνεργασία με την ΔΕΔΔΑ Α.Ε. και με παρουσία του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας να καθίσουν εκ νέου στο ίδιο τραπέζι και να συναποφασίσουν τους τόπους χωροθέτησης των εγκαταστάσεων τροφοδοσίας του δικτύου που θα αναπτυχθεί στην κάθε πόλη για την εξυπηρέτηση των κατοικιών των πολιτών, των επιχειρήσεων, αλλά και των δημοσίων δομών εντός των πυκνοδομημένων δομημένων αστικών ιστών των τριών μεγαλύτερων πόλεων της Δυτικής Ελλάδας.(…) Δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος για να χαθεί το έργο. Όπως πρέπει να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις χωροθέτησης των δεξαμενών τροφοδοσίας από τους ωφελούμενους Δήμους, την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας κατόπιν πρωτοβουλίας που πρέπει να αναλάβει η ΔΕΔΔΑ Α.Ε. Κάτι που όμως θα πρέπει να γίνει άμεσα αφού τα χρήματα έχουν δεσμευτεί και χρειάζεται να ολοκληρωθούν οι μελέτες για να δημοπρατηθεί το έργο».

Ίσως. το μόνο ενθαρρυντικό είναι πως όταν πρόκειται για κοινωνικές δομές και κτίρια δημοσίου ενδιαφέροντος οι μελέτες παίρνουν σχετικά εύκολα παρατάσεις και να μην κινδυνεύουν από την λήξη των προθεσμιών που έχουν οριστεί.

Συμπερασματικά, πρόκειται και για θέμα κεντρικής πολιτικής βούλησης διότι τα πάντα είναι ανοιχτά και μόνο το κεντρικό κράτος μπορεί να σπρώξει τις εξελίξεις. Αν πρέπει να αποσαφηνιστεί επίσης κάτι, είναι το κατά πόσον η Αιτωλοακαρνανία και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι περιοχές όπου υπάρχει ενδιαφέρον για τέτοιου είδους επενδύσεις παρά την απουσία υποδομών αλλά και υφιστάμενων βιομηχανιών. Διότι υπάρχει λόγος που και στο θέμα της ενέργειας η χώρα «μπατάρει» ανατολικά.

agrinionews.gr

Αφήστε μια απάντηση