Μία ωραία έκθεση της Άννας Φιλίνη, διαρθρωμένη σε τρεις ενότητες για το 1821 -και όχι μόνο-, εγκαινιάσθηκε στο Μεσολόγγι και θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη Νοέμβρη. Η έκθεση φιλοξενείται στο κτίριο Χρυσόγελου, ένα κόσμημα αντιπροσωπευτικό της αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα. Ένα κτίριο, μία ιστορία. Η Χρυσόγελου ήταν η πρώτη αρχιτέκτονας της περιοχής και, σύμφωνα με την μυθολογία της πόλης, είχε και μία ενδιαφέρουσα ζωή απ’ όλες τις πλευρές. Οι τοίχοι του κτιρίου, αν μιλούσαν είχαν να πουν πολλά, καθότι αποτέλεσε και τόπο διαμονής διαφόρων προσώπων που επισκέπτονταν την πόλη. Μεταξύ αυτών, ας πούμε, και ο τότε βασιληάς Κωνσταντίνος με την βασίλισσα Αννα Μαρία, που όπως μου λέει ο Βασίλης Αναγνωστόπουλος, είχαν εμφανισθεί πάνω σ’ ένα καμπριολέ διασχίζοντας την πύλη του Μεσολογγίου. Τι να μας πει το The Crown….. 

Στην έκθεση, την οποία απολαύσαμε ένα ηλιόλουστο κυριακάτικο πρωινό στην καρδιά του φθινοπώρου, η Αννα Φιλίνη αποδεικνύεται, μαζί με την  υπόλοιπη δράση της, άξια κόρη ενός σημαντικού ανδρός. Του αξέχαστου Κώστα Φιλίνη. Στα έργα της συνδυάζει αρμονικά την ηρωική πλευρά της ιστορίας με την ανθρώπινη, ενώ “κεντάει” στον ιστορικό καμβά του 1821 με άλλα μεγάλα ορόσημα της αντίστασης του ελληνικού λαού. Οι προσωπογραφίες με δικούς της “ήρωες”, όπως οι Ιάννης Ξενάκης, Κορνήλιος Καστοριάδης, Μέμος Μακρής και άλλοι, δίνουν μία άλλη διάσταση στην έκθεση.

Φεύγοντας απ΄ το κτίριο Χρυσόγελου και πίνοντας έναν καφέ με την Αννα, αναλογίζομαι πως το παράδειγμά της αποδεικνύει ότι η πνευματικότητα και η αισθητική καλλιέργεια δίνουν μίαν άλλη διάσταση και χυμούς στην πολιτική δράση. Χωρίς αυτούς τους χυμούς η πολιτική μπορεί να καταλήξει ένα άνυδρο τοπίο. Στην έκθεση συνάντησα δύο κυρίες απ’ την Αθήνα που είχαν έλθει επί τούτου στο Μεσολόγγι και ήταν πολύ χαρούμενες στην πόλη. Τουλάχιστον οι Μεσολογγίτες και, γενικότερα, οι Αιτωλοακαρνάνες πρέπει να περάσουν από την έκθεση. 

*  Ο  Γ. Βαρεμένος είναι βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας και αναπληρωτής τομεάρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.