Τα κατάφεραν οι Μοναχές από τους Αγίους Θεοδώρους Αροανίας κερδίζοντας την “μάχη” με τον ΑΔΜΗΕ για τους πυλώνες διασύνδεσης του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης Μεγαλόπολης, με την υφιστάμενη γραμμή μεταφοράς 400 KV Αχελώου-Διστόμου που ήταν να περάσουν κοντά στην ιστορική Ιερά Μονή.

Το έργο που βάλτωσε για μία διετία λόγω σοβαρών δικαστικών προσφυγών επιλύεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από αίτημα που υπέβαλλε ο ΑΔΜΗΕ το περασμένο καλοκαίρι για την τροποποίηση της απόφασης έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων.

Η νέα χάραξη προτάθηκε από Καλαβρυτινούς γνώστες του αντικειμένου σαν συμβιβαστική λύση (Όλο το ιστορικό για την συμβιβαστική επίλυση του προβλήματος και την αποδοχή της ενδιάμεσης εναλλακτικής πρότασης που είχαν προτείνει Καλαβρυτινοί γνωστές του αντικειμένου στον ΑΔΜΗΕ στο επόμενο φύλλο της εφημερίδας “ΩΡΑ των ΚΑΛΑΒΡΥΤΡΩΝ”)
Με την νέα χάραξη οι 2 πυλώνες του έργου που προβλέπονταν στο αρχικό σχέδιο θα γίνουν 7 και θα μετακινηθούν δυτικά σε νέες θέσεις καταλαμβάνοντας τμήμα μήκους 2,5 χιλιομέτρων.

Ο αγώνας από τις μοναχές
Οι μοναχές αντιστάθηκαν σθεναρά στο έργο του Διαχειριστή και παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν για να ενδώσουν στην αρχική αρχιτεκτονική του έργου πάγωσαν για μήνες τις εργασίες εγκατάστασης, έχοντας συμπαραστάτες και τον Δήμο Καλαβρύτων
Η ΑΕΠΟ έτσι ανοίγει το δρόμο για την περάτωση του έργου, το χρονοδιάγραμμα του οποίου θα καθοριστεί από την πορεία των απαλλοτριώσεων που είναι το επόμενο στάδιο. Αν ο ΑΔΜΗΕ καταφέρει να συμφωνήσει και να εξαγοράσει τις εκτάσεις που βρίσκονται στην περιοχή και ανήκουν σε ιδιώτες τότε το έργο θα χρειαστεί από 6 έως 8 μήνες για να τελειώσει.
Αν δεν ανάψουν πράσινο φως οι ιδιώτες και προχωρήσει σε αναγκαστική απαλλοτρίωση τότε εκτιμάται ότι μπορεί να διαρκέσει η διαδικασία έως 1,5 χρόνο.
Η δυσκολία ολοκλήρωσης του Δυτικού Διαδρόμου έγινε προ μηνών αφορμή για να επιβληθεί στον ΑΔΜΗΕ από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας πρόστιμο ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ εξαιτίας των πολύμηνων καθυστερήσεων του έργου. Το πρόστιμο αυτό η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι θα προσβάλλει.
Ο δυτικός διάδρομος αποτελεί ένα σημαντικό έργο διασύνδεσης του ΑΔΜΗΕ, το οποίο ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 2006 αλλά άρχισε να κατασκευάζεται το 2018. Σήμερα, έχει ολοκληρωθεί το 98% της νέας γραμμής Μεγαλόπολης – Πάτρας που περιλαμβάνει 310 πυλώνες και 100 χιλιόμετρα εναέριων γραμμών επί της Πελοποννήσου. Όμως το έργο βραχυκύκλωσε λόγω προστριβών με το μοναστήρι των Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα, το οποίο αντιδρούσε στην τοποθέτηση των τελευταίων πυλώνων που βρίσκονται σε απόσταση 500 μέτρων.
Η Πελοπόννησος είναι η μοναδική περιοχή της ηπειρωτικής χώρας που δεν είναι συνδεδεμένη στην υπερυψηλή τάση (400 kV). Διασυνδέεται με την Αττική με γραμμές 150 kV όπως τα νησιά, με σοβαρές επιπτώσεις για την επάρκεια του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, την περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ και το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας.

Τα Ασφαλιστικά μέτρα στο Δικαστήριο Καλαβρύτων
Θυμίζουμε οτι στις 19 Ιανουαρίου στο Πρωτοδικείο Καλαβρύτων συζητήθηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε η Μονή Αγίων Θεοδώρων στις 27 Νοεμβρίου 2020 με στόχο να μπλοκάρει την την διέλευση των δύο πυλώνων της γραμμής Υπερυψηλής Τάση (400 kV)
Τα ασφαλιστικά μέτρα συζητήθηκαν μετά από πολύμηνη καθυστέρηση εξαιτίας των περιορισμών στη λειτουργία των δικαστηρίων εν μέσω της πανδημίας covid-19. Για τους δύο μήνες που μεσολάβησαν από την κατάθεση των ασφαλιστικών μέτρων ίσχυε η προσωρινή διαταγή αναστολής των εργασιών κατασκευής.
Να σημειώσουμε οτι ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΧΑΝΕΙ Ο ΑΔΜΗΕ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ

Η απόφαση
Η απόφαση του Πρωτοδικείου Καλαβρύτων, θέτει ουσιαστικά είναι παύση των εργασιών για την διέλευση των πυλώνων και τάσσει προθεσμία εξήντα (60) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας για την άσκηση τακτικής αγωγής.
Η απόφαση που εξεδόθη αναφέρει:
Απαγορεύει προσωρινά στις καθ’ ων την εγκατάσταση, στα πλαίσια υλοποίησης του έργου «ΚΥΤ Πάτρας – ΚΥΤ Μεγαλόπολης», των με αριθμούς 146 και 147 πυλώνων στήριξης της εναέριας γραμμής μεταφοράς ενέργειας, στον περιβάλλοντα χώρο της Ι. Μ. Αγίων Θεοδώρων Αροανίας, κατά τρόπο που να προκαλεί αισθητική βλάβη στο πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον της που τελούν σε αδιάσπαστη ενότητα, τους οποίους προτίθενται να τοποθετήσουν στις θέσεις «Σέρφουλα», σε απόσταση 500 μ. βορειοδυτικά από το κτίριο του μοναστηριού και «Άγιος Κωνσταντίνος», σε απόσταση 370 μ. δυτικά από το Παλαιομονάστηρο.
Απειλεί σε βάρος εκάστης των καθ’ ων χρηματική ποινή ύψους δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, διαιρετά και ισομερώς υπέρ κάθε αιτούσας, για κάθε ημέρα παράβασης της παρούσας.
Τάσσει προθεσμία εξήντα (60) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας για την άσκηση τακτικής αγωγής.
Δικηγόροι της Ιεράς Μονής ήταν ο Σπυρίδων Ζερβόπουλου και ο Νικολάος Ζαφειρόπουλος και συμπαραστάτες ο Δήμος Καλαβρύτων με δικηγόρο τον Τάκη Χριστοδούλου

Όπως είχε αναφέρει στην «ΩτΚ» ο δικηγόρος κ. Ζαφειρόπουλος η πάγια θέση της Μοναστικής Κοινότητας, όπως και παλιότερα έχει εγγράφως αποσταλεί στη Διοίκηση του ΑΔΜΗΕ και εκφράστηκε στην ακρόαση των ασφαλιστικών μέτρων στο Δικαστήριο Καλαβρύτων, συνοψίζεται στα παρακάτω:
«Η Ι.Μ Αγίων Θεοδώρων είναι χτισμένη σε μια κατάφυτη πλαγιά του όρους Ζέμπι, σε υψόμετρο 1.030 μέτρων. Είναι κυριολεκτικά μια αετοφωλιά περιτριγυρισμένη από βουνά, στις παρυφές των οποίων κτίστηκε το Μοναστήρι περίπου το 1000 – 1100 μ.Χ. και ανακαινίστηκε το 1724. Έκτοτε δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική παρέμβαση τόσο σε κτιριακό όσο και φυσικό επίπεδο. Η φυσική ομορφιά του τοπίου είναι αδύνατον να αποτυπωθεί με λέξεις στο χαρτί.
Η αδελφότητα μας ήρθε στο Μοναστήρι το 2012 με όραμα τη δυναμική αξιοποίηση του φυσικού περιβάλλοντος χώρου της Μονής, με σκοπό την άσκηση αγάπης και διακονίας χιλιάδων προσκυνητών της Ελλάδας και του εξωτερικού, που ζητούν την βοήθεια και στήριξη καθώς και τη φιλοξενία της Μονής. Η ανάγκη για την διακονία αυτών των ανθρώπων μας οδήγησε σε μια προγραμματισμένη κίνηση αναστήλωσης της Μονής και μελέτης του περιβάλλοντος χώρου της, με στόχο την αξιοποίηση του και την κοινωνική προσφορά.
Όσον αφορά το έργο του ΑΔΜΗΕ, πριν από λίγες ημέρες πληροφορηθήκαμε από τεχνικούς του έργου που ήρθαν στο Μοναστήρι για να επιβλέψουν τον χώρο, πως υπάρχει η πρόθεση να εγκατασταθούν δύο ογκώδεις πυλώνες στον περίβολο χώρο της Μονής σε απόσταση 400 περίπου μέτρων από τις σημερινές εγκαταστάσεις της και να ανοιχτεί δρόμος πάνω και πίσω από το Μοναστήρι. Το γεγονός αυτό μας ανησύχησε ιδιαίτερα γιατί το έργο αυτό είναι καθ’ όλα ασύμβατο και καταστροφικό για το Μοναστήρι μας, που είναι ένα μνημείο πολιτισμού και προσφοράς.
Επιτρέψτε μας να αναφερθούμε σε μερικά από τα πάμπολλα προβλήματα που εγκυμονεί αυτή η επιχειρούμενη ενέργεια: Η ύπαρξη των πυλώνων πλήττει άμεσα και έμμεσα την τεχνοοικονομική μελέτη των βραχυπρόθεσμων σχεδίων της Μονής που έγινε από δυο εγκεκριμένους μηχανικούς. Όπως αναφέραμε ανωτέρω η ομορφιά του τοπίου είναι απαράμιλλη και η τοποθέτηση δύο πυλώνων με έξι σύρματα μεταξύ τους, οπωσδήποτε αλλοιώνουν αυτήν την ομορφιά αλλά και το σκοπό της Μονής που είναι η επαφή του ανθρώπου με τη φύση και η ανάπαυση του. Για αυτό εξ’ άλλου τα περισσότερα Μοναστήρια είναι κτισμένα σε ορεινές περιοχές. Επίσης η ησυχία είναι ένα ανεκτίμητο αγαθό το οποίο επιζητεί πολύς κόσμος για την πνευματική ανάταση και ξεκούραση του. Το εγχείρημα αυτό σαφώς διασαλεύει τον ησυχαστικό χαρακτήρα της Μονής.
Επιπλέον είναι ευρέως γνωστές οι αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία από την έκθεσή σε πυλώνες υψηλής και υπερύψηλης τάσης. Σύμφωνα με την σύσταση της ICNIRP (International Commission οι Νοη- lonizing Radiation Protection) ασφαλής απόσταση για την διαβίωση έμβιων όντων αποτελεί η απόσταση των 350 μέτρων για υψηλή και 600 μέτρων για υπερύψηλη τάση. Όπως επισημάνθηκε ανωτέρω η απόσταση τοποθέτησης των πυλώνων είναι μικρότερη από αυτή τη σύσταση, Θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία τόσο των μοναζουσών όσο και των επισκεπτών και των ποιμνίων της Μονής όπου η βόσκηση τους τώρα πραγματοποιείται στην τοποθεσία της δυνητικής τοποθέτησης των πυλώνων. Πιο συγκεκριμένα η κατανάλωση προϊόντων που θα προέρχονται από τα συγκεκριμένα ποίμνια Θα Θέτει σε κίνδυνο την υγεία των καταναλωτών αυτών των προϊόντων.
Τα σημεία τοποθέτησης των πυλώνων εντός των ορίων της Μονής είναι ζωτικής σημασίας τόσο για τις Μοναχές όσο και για τους δεκάδες φιλοξενούμενους της Μονής που εργάζονται στον χώρο είτε με την συλλογή και αποξήρανση βοτάνων, είτε με την βόσκηση των αιγοπροβάτων, είτε με τις ερευνητικές μελέτες κ.α.
Ανακεφαλαιώνοντας, αυτές ήταν μερικές μόνο από τις δυσάρεστες συνέπειες που απορρέουν από την τοποθέτηση των πυλώνων, όσο και από την διάνοιξη του νέου δρόμου, όμως υπάρχουν και πολλά άλλα προβλήματα ίσως σημαντικότερα, που δεν είναι της παρούσης να αναφερθούν.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν λύσεις που διευκολύνουν τη συνέχιση του έργου σας και που δεν διαταράσσουν την ισχύουσα τάξη της Μονής: μια εναλλακτική διαδρομή στην σειρά τοποθέτησης των πυλώνων όπως μπορείτε να δείτε στην εικόνα. Αυτή είναι μια από τις εναλλακτικές προτάσεις, η πιο συμφέρουσα νια σας, από την στιγμή που η χιλιομετρική απόσταση θα είναι ίση ή και λιγότερη και επιπλέον Θα μπορούσε να τοποθετηθεί ένας πυλώνας λιγότερος. Προς διευκόλυνση σας, προτιθέμεθα να σας παραχωρήσουμε την πρόταση αυτή και σε χάρτη σε κλίμακα 1:5000 εκπονημένο από τον τοπογράφο της Μονής. Επίσης από πληροφορίες μας σε παρόμοιες καταστάσεις, μετά την έγκριση της όποιας τροποποίησης, δεν επηρεάστηκε ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου σε σημαντικό βαθμό.
Παρότι δύο από τους πυλώνες ο 146 και ο 147 θα βρίσκονται σε χώρο ιδιοκτησίας νομής και κατοχής της Μονής δεν ζητήθηκε ποτέ άδεια για κάτι τέτοιο από την οικία Μονή και Μητρόπολη. Παρ’ όλα αυτά έχουμε την πρόθεση να σας διευκολύνουμε στην ολοκλήρωση του έργου σας, χωρίς όμως να Θιχτούν τα ζωτικά συμφέροντα της Μονής.»
Σο σκεπτικό της απόφασης του Δικαστηρίου περιλαμβάνονται:
– Η προστασία και διατήρηση στο διηνεκές αναλλοίωτων πολιτιστικών στοιχείων και του χώρου που είναι αναγκαίος για την ανάδειξή τους σε ιστορική, αισθητική και λειτουργική ενότητα, έχει δε αφενός προληπτικό και αφετέρου κατασταλτικό χαρακτήρα, άρσης της προσβολής του μνημείου, αφού με απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, λόγω της σύνδεσης της Μονής με τη νεότερη Ιστορία και της προσφοράς της στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα.
– Οτι παρότι η ίδια πρότεινε εναλλακτικό σχέδιο, τεχνικά εφικτό και συμφέρον, με παραχώρηση του εδάφους της για την εγκατάσταση των νέων πυλώνων, ο ΑΔΜΗΕ κώφευσε.
– Οτι βλάπτεται και αλλοιώνεται η μορφή και ο χαρακτήρας του χώρου της Μονής, ως μεταβυζαντινού ιστορικού διατηρητέου μνημείου – προστατευόμενου φορέα πολιτιστικής κληρονομιάς – μνημείου σημαντικής αρχιτεκτονικής κληρονομιάς σε περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, αλλά και ιερού τόπου θρησκευτικής λατρείας, συλλογικού ασκητισμού και ησυχαστικού χαρακτήρα.
– Τίθεται σε κίνδυνο η υγεία των μοναχών, που εγκαταβιούν στο μοναστήρι, των επισκεπτών, αλλά και των ποιμνίων, αφού η βόσκησή τους θα πραγματοποιείται στην περιοχή τοποθέτησης των πυλώνων, λόγω των επιστημονικά αποδεδειγμένων αρνητικών
επιπτώσεων στην υγεία της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας που θα εκπέμπουν οι πυλώνες υπερυψηλής τάσης.
– Παρακωλύεται η ομαλή λειτουργία της Μονής και η αναφερόμενη στην αίτηση δραστηριότητα των μοναχών και των επισκεπτών – φιλοξενούμενων στον χώρο της, καθώς και το κοινωνικό έργο που επιτελεί ή σχεδιάζει, ενώ οι διάνοιξη δρόμου θα εγκυμονεί
κινδύνους για την ασφάλειά της, θα τη μετατρέψει σε ανεξέλεγκτο βοσκότοπο και θα γίνει πηγή συνεχών τριβών με τους γείτονες.
– Παρεμποδίζεται η ομαλή υδροδότησή της, αφού τα έργα θα διέρχονται πάνω από την πηγή ύδρευσης, παραβιάζοντας και τη νομοθεσία περί προστασίας των υδάτινων πόρων.
– Δημιουργούνται σοβαροί κίνδυνοι πυρκαγιάς από τη λειτουργία των πυλώνων.
– Δημιουργείται ηχητική όχληση από το φαινόμενο corona effect, το οποίο θα είναι έντονο, λόγω της μεταφοράς ρεύματος υπερυψηλής τάσης, της μικρής απόστασης και των δυσμενών καιρικών φαινομένων της περιοχής, που βρίσκεται σε μεγάλο υψόμετρο.
– Παραβιάζεται το δικαίωμα της ιδιοκτησίας τους, αφού δεν έχει συντελεστεί η απαλλοτρίωση με την καταβολή αποζημιώσεων, ως προς τους πυλώνες, ενώ προβλέπεται μόνο δικαίωμα εισόδου και όχι κατασκευής δρόμων.
«Το δικαστήριο μας δικαίωσε, για λόγους προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και αρχαιολογικής αξίας του μοναστηριού. Θα υποβάλουμε αγωγή κατά του ΑΔΜΗΕ για να
πετύχουμε πάγια απόφαση. Ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να επιλέξει την εναλλακτική δίοδο των πυλώνων του, που δεν προσβάλλουν ούτε το περιβάλλον ούτε τη Μονή, αφού θα περνάει πίσω από αυτή, είχε δήλωσε στην «ΩτΚ» ο δικηγόρος των μοναχών Νίκος Ζαφειρόπουλος, αμέσως μετά την απόφαση.

Πηγή: kalavrytanews.com