Τι γύρευε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στα πλατό της τηλεοπτικής εκπομπής της Ναταλίας Γερμανού; Θα αναμετρηθεί η λάιφ στάιλ εκδοχή της πολιτικής με τη βαριά πολιτική ατζέντα στις προσεχείς εκλογές; Η συζήτηση άνοιξε εκ νέου με τους γνωστούς μανιχαϊσμούς. Και τα γνωστά σχήματα. Συνέχεια δε μιας άλλης επίσης εξελισσόμενης αντιπαράθεσης: θα κατέβουν σελέμπριτι μη πολιτικοί στα ψηφοδέλτια των κομμάτων και εις βάρος της ουσίας των δύσκολων ημερών; Η όλη αντιπαράθεση είχε καταγραφεί ήδη στον προεκλογικό αγώνα του 2019 όπου τότε ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε φιλοξενηθεί στην εκπομπή της Σταματίνας Τσιμτσιλή. Αν τότε υποτιμήθηκε ή και σατιρίστηκε η όλη στάση του κυρίως από τον συριζαϊκό αλγόριθμο των κοινωνικών δικτύων, η επίσκεψή του Σάββατο μεσημέρι στην (καλή) Ναταλία Γερμανού βύθισε σε σκέψεις τα πολιτικά στρατόπεδα.

Πρώτον, αν η κίνηση ήταν στοχευμένη – και άρα πολιτική. Εδώ το ρεπορτάζ λέει για εβδομαδιαία έρευνα από μεριάς Μεγάρου Μαξίμου σε ειδικά εκλογικά κοινά, σε ηλικιακές ομάδες, σε γεωγραφικές ενότητες. Εκ των ποιοτικών δεδομένων που «πονοκεφαλιάζουν» την κυβέρνηση είναι η δυσκολία της ΝΔ να φτάσει στα πιο νεανικά κομμάτια αλλά και στο πιο δυναμικό κοινό των γυναικών.

Διαβάστε επίσης:

Ναταλία Γερμανού: Απαντά στην κριτική για τον Κυριάκο Μητσοτάκη – «Έχω καλέσει κι άλλον πολιτικό αρχηγό, ξέρει εκείνος…»

Προσφάτως ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε με σχόλιο στο Luben, κλασική εστία σάτιράς του. Η επίσκεψή του στο μέσο λαϊκό σπίτι Σάββατο μεσημέρι μέσω της εκπομπής της Ναταλίας έχει και τέτοιες λοιπόν στοχεύσεις. Αν και από μεριάς κυβέρνησης δεν δέχονται την κατηγορία πως η Επικοινωνία έχει υποκαταστήσει την Πολιτική. Οπως αποσαφηνίζουν σε όλους τους τόνους και το μεταρρυθμιστικό έργο εξελίσσεται και νόμοι έρχονται στη Βουλή και τα πράγματα προχωρούν και δεν αναιρούνται από μια συνέντευξη.

 

Η θετική ατζέντα

Από την άλλη βέβαια όχθη, η κριτική που γίνεται είναι πως σήμερα ο Μητσοτάκης και οι επιτελείς του, διά χειρός Σταν Γκρίνμπεργκ, ιεραρχούν μόνον τη θετική ατζέντα και βάζουν κάτω από το χαλάκι της Επικοινωνίας τη «δεξιά πολιτική τους». Συμπλήρωμα μιας σκληρής κυβέρνησης που σήμερα διαλύει το ΕΣΥ ή βυθίζει στην κρίση την κοινωνία με την ακρίβεια είναι η αντεστραμμένη εικόνα της, λένε όσοι σήμερα αντιπολιτεύονται τον Μητσοτάκη εξ αριστερών. Βέβαια η εικόνα του στη Ναταλία πυροδότησε και μια ενδότερη κουβέντα στον βασικό αντιπολιτευτικό πόλο για τα όρια της δικής τους Επικοινωνίας και εικόνας. Στον ΣΥΡΙΖΑ η κουβέντα αυτή πάει πλάι με το πόσο πειστικοί είναι και αν σε κάτι συμφωνούν όλα του τα ρεύματα είναι πως αν έχουν σχέδιο και αν φτάνει αυτό στην κοινωνία, χαλάλι και το λάιφ στάιλ. Το τελευταίο, η πιο pop εικόνα βέβαια των πολιτικών, έχει μεταβληθεί ακόμη και σε σχέση με τη μάχη του 2019.

Σήμερα όλο και περισσότερο οι πολιτικοί έχουν παραδοθεί στο Instagram, ενώ ενημερώνουν μέσω viber και πλάι στους πατροπαράδοτους τρόπους όπως οι συναντήσεις ή τα «λουτρά πλήθους» σε καφενεία και λαϊκές αγορές. Μπούμερ στρατηγική θα αναρωτιόταν κάποιος; Κοινώς, μήπως αποκομμένοι ηλικιακά και γενεακά πολιτικοί αναζητούν τρόπους για να «κάτσουν με τη νεολαία» ενώ στην πραγματικότητα δεν γίνονται ούτε έτσι αρεστοί;

Η προσέλκυση των νέων ψηφοφόρων για τις επερχόμενες κάλπες είναι το μεγάλο κλειδί για όλες τις πολιτικές δυνάμεις. Μια ανάγνωση θέλει τους 17άρηδες ακόμη και δυνητική ομάδα ανατροπής των συσχετισμών – αν φτάσουν στην κάλπη. Η στρατηγική της στέγης από την κυβέρνηση επίσης δεν είναι μια αμελητέα ή τυχαία επιλογή και αφορά ακριβώς το νεανικό κοινό που έχει πρόβλημα με τα ενοίκια ή την αγορά σπιτιού. Βέβαια, πλάι σε αυτά που είναι hard politics οι ειδικοί πάντα υποσημειώνουν την ανάγκη και τη χρησιμότητα της εικόνας. Κι εδώ έρχονται οι διαφορετικές σχολές. Τα κοινωνικά δίκτυα και οι μοντέρνες μέθοδοι από τη μία. Η κλασική τηλεόραση και η παλιά σχολή από την άλλη.

Μεικτή τεχνική

Ο Μητσοτάκης φαίνεται πάντως να ακολουθεί μια μεικτή τεχνική. Προσφάτως πόσταρε και στο fb, που πάντως ως μέσο δεν διανύει ακριβώς τη νεότητά του, αλλά που κλασικά αφορά ένα πιο πολιτικό κοινό. Επιλέγει όμως και την τηλεόραση. Το ερώτημα είναι καθώς ο εκλογικός χρόνος πυκνώνει αν η Επικοινωνία όντως θα πάρει χώρο σε σχέση με τη βαριά πολιτική συζήτηση. Η απαξία του εκλογικού κοινού για τα κόμματα, οι χαλαροί δεσμοί με αυτά, επιτείνουν έναν άλλο δρόμο όπου το ελαφρολαϊκό ρεπερτόριο θα εναλλάσσεται με τη σκληρή πολεμική στην ατζέντα των θεμάτων. Θα ήταν όμως παρακινδυνευμένο να νομίσει κάποιος πως η όποια σκληρή αντιπαράθεση θα σβηστεί κάτω από φιλτραρισμένα χαμόγελα στο Instagram. Συχνά το ένα δεν αναιρεί το άλλο και μέλλει να μάθουμε αν η εκλογική μάχη θα κριθεί στα κοινά κάδρα με μαγείρους, σελέμπριτι και αστρολόγους ή κάτω από τα κλασικά πολιτικά μπαλκόνια.


Πηγή