Άνοδο 6,3% εμφάνισε ο τζίρος των σούπερ μάρκετ για το σύνολο του 2022, η οποία οφείλεται ωστόσο στις έντονες πληθωριστικές πιέσεις καθώς οι πωλήσεις ανά τεμάχιο παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο, στο -0,6%.

Τα στοιχεία της εταιρείας NielsenIQ που καταγράφουν αναλυτικά τα τρίμηνα του έτους, δείχνουν ότι η πληθωριστική πίεση στον κλάδο των FMCGs (ταχυκίνητα αγαθά) από το +1,6% που σημειώθηκε το πρώτο τρίμηνο αυξήθηκε στο +10,9% κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το τρίτο τρίμηνο του έτους ο τουρισμός φαίνεται να έπαιξε σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση, καθώς παρά τον διπλασιασμό σχεδόν του επιπέδου της μέσης τιμής σε σχέση με το β’ τρίμηνο, η ζήτηση παρουσίασε θετικό πρόσημο στο +1,1%.

Τι ψώνισαν οι καταναλωτές

Στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα τρόφιμα και ποτά παρουσίασαν την πιο θετική τάση της τάξεως του +7,1%, με τη ζήτηση να παραμένει σχεδόν σταθερή (+0,5%).

Αντίθετα τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και τα προϊόντα οικιακής χρήσης ενώ σημείωσαν αύξηση στις πωλήσεις τους σε αξία, κατά +2,3% & +3,4% αντίστοιχα, οι τεμαχιακές πωλήσεις υποχώρησαν σημαντικά (-5,4% και -6,0%, κατ’ αντιστοιχία).

Η μεγάλη κατηγορία των Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ.) είναι η μοναδική που εμφάνισε αρνητική τάση σε όρους τζίρου στο -0,3%, ενώ τα Φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα, στον αντίποδα, παρουσίασαν θετική τάση στο +8,3%.

Ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, καθαρά λόγω ανατιμήσεων, παρουσίασαν μεταξύ άλλων στην κατηγορία των τροφίμων τα σπορέλαια (+30,6%) και τα ελαιόλαδα (+16,4%), ενώ μείωση στο τζίρο τους είχαν ορισμένες από τις κατηγορίες αλκοολούχων ποτών όπως το κρασί (-6,0%) και το ουίσκι (-3,2%), πιθανότατα και λόγω της στροφής στην κατανάλωση εκτός σπιτιού.

Τέλος οι κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και περιποίησης, οι οποίες είχαν παρουσιάσει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης κατά την περίοδο της πανδημίας, χάνουν πλέον σημαντικό κομμάτι του τζίρου τους. Ενδεικτικά, τα αντισηπτικά κατέγραψαν μείωση 38,9% και τα ελαστικά γάντια κατά 18,6%.

Ο τουρισμός έδωσε ώθηση στις πωλήσεις

Με βάση τα ίδια στοιχεία, όλες οι επιμέρους γεωγραφικές περιοχές παρουσίασαν θετικές τάσεις και ιδιαίτερα οι περιοχές της Κρήτης και της Πελοποννήσου, οι οποίες φαίνεται να τονώθηκαν σημαντικά από την τουριστική δραστηριότητα, σημειώνοντας αύξηση τζίρου κατά 9,2 και 8,5% σε σχέση με το 2021.

Όσον αφορά στις διαφορετικές κατηγορίες καταστημάτων, για μια ακόμη χρονιά οι μεγάλες αίθουσες άνω των 2,500τ.μ. (hypermarkets) συνέχισαν την αναπτυξιακή τους πορεία στο +7,2%, ενώ τον ίδιο ρυθμό ανάπτυξης παρουσίασαν και οι μικρότερες αίθουσες (>1000 τ.μ.).


cnn.gr