Οδικά, σιδηροδρομικά και αντιπλημμυρικά έργα που προσεγγίζουν τα 2 δισ. ευρώ βρίσκονται σε εξέλιξη από το Υπουργείο Υποδομών και θα αλλάξουν τη Δυτική Ελλάδα. Από τα μεγαλύτερα έργα που υλοποιούνται σήμερα είναι ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος, ένα έργο που είχε βαλτώσει για χρόνια, αλλά σήμερα έχει και πάλι ενεργά εργοτάξια.

Ο οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος θα είναι έτοιμος σε 36 με 38 μήνες, καθώς ένα μεγάλο κομμάτι θα μπορεί τμηματικά να παραδοθεί και νωρίτερα από τους 40 μήνες της συμβατικής υποχρέωσης.

Με τον νέο αυτοκινητόδρομο, ο χρόνος ταξιδιού από την Πάτρα έως τον Πύργο μειώνεται κατά 40 λεπτά περίπου. Συνεπώς, το συνολικό ταξίδι Αθήνα-Πύργος θα γίνεται πλέον σε 2 ώρες και 45 λεπτά.

Ειδικά για την εξυπηρέτηση της Βιομηχανικής Περιοχής Πάτρας (ΒΙΠΕ) ολοκληρώνεται μια περιφερειακή αρτηρία 25 χλμ. δίχως χρέωση, που ξεκινά από την περιοχή του Ρίου (18 χλμ. Περιμετρικής) και φτάνει έως τον κόμβο ΒΙΠΕ Πάτρας (τα πρώτα 7 χλμ. του νέου αυτοκινητόδρομου).

Επίσης δεδομένου ότι από τον νομό Ηλείας ξεκινούν οι θαλάσσιες συνδέσεις της ενδοχώρας με τα νησιά του Ιονίου (Ζάκυνθο, Ιθάκη, Κεφαλονιά, Κύθηρα), η κατασκευή της Πατρών-Πύργου θα συντελέσει στην κατάργηση των δυσχερειών της σύνδεσης αυτής των νησιών με τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας και θα διευκολύνει την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξή τους.

Τέλος, η Δυτική Πελοπόννησος, από την Πάτρα μέχρι το νοτιότερο άκρο της, τη Μεσσηνιακή Μάνη, διαθέτει καταπληκτικές αμμώδεις ακτές υψηλού φυσικού κάλλους, από τις ομορφότερες της χώρας.

Ωστόσο, η έλλειψη συγκοινωνιακών υποδομών έχει αποτρέψει την τουριστική ανάπτυξή της σε ικανοποιητικά επίπεδα. Η κατασκευή της Πατρών-Πύργου σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες θαλάσσιες συνδέσεις και τους λιμένες υποδοχής (Πάτρα-Κυλλήνη-Κατάκολο, κ.λπ.), καθώς και το διεθνές Αεροδρόμιο του Αράξου είναι βέβαιο ότι θα συμβάλλει στη δημιουργία ενός δεύτερου κύματος ανάπτυξης των τουριστικών εγκαταστάσεων σε όλη τη περιοχή. Σημαντική θα είναι και η συμβολή του αυτοκινητόδρομου και στην –έμμεση– διευκόλυνση των τουριστών που καταφθάνουν με κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι του Κατάκολου με προορισμό την Αρχαία Ολυμπία.

Να σημειωθεί ότι παράλληλα με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου, “τρέχει” και το έργο οδικής ασφάλειας στον υπάρχοντα άξονα με προϋπολογισμό 30 εκατ. που θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2023 με στόχο, όπως επισήμανε πρόσφατα και ο υφυπουργός Υποδομών Γ. Καραγιάννης, “να σταματήσουν επιτέλους να χάνονται άνθρωποι σε αυτόν το δρόμο-καρμανιόλα, έως ότου ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος”.

Ακόμα ένα μεγάλο οδικό έργο που θα υλοποιηθεί στην Πελοπόννησο είναι ο οδικός άξονας Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, με προϋπολογισμό 250 εκατ. ευρώ που προχωρά μέσω ΣΔΙΤ. Το έργο έχει ήδη προσωρινό ανάδοχο και αναμένεται να στηθούν εργοτάξια μέσα στο 2022.

Ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση τουοδικού άξονα, συνολικού μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει τα εξής τμήματα: Το τμήμα Καλαμάτα-Ριζόμυλος μήκους 16,4 χλμ., το τμήμα Ριζόμυλος-Πύλος μήκους 25,7 χλμ. και το τμήμα Πύλος-Μεθώνη μήκους 7,9 χλμ.

Επίσης ένα ακόμη μεγάλο έργο, ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2023, ενώ προ ημερών δόθηκε στην κυκλοφορία, 12 χρόνια μετά την έναρξη των πρώτων έργων στον αυτοκινητόδρομο η Παράκαμψη Αμφιλοχίας, μήκους 17 χιλιομέτρων.

Η παράδοση της παράκαμψης Αμφιλοχίας αποτελεί το πιο κρίσιμο τμήμα του άξονα καθώς περνά από δύσβατα ορεινά σημεία. Με τη λειτουργία του νέου τμήματος επιτυγχάνονται δύο πράγματα. Από τη μια η απόσταση Αμβρακία-Άκτιο μειώνεται και παράλληλα θα αποσυμφορηθεί η πόλη της Αμφιλοχίας. Οι οδηγοί θα κερδίζουν περίπου 15 χιλιόμετρα οδήγησης σε σχέση με την υφιστάμενη διαδρομή Αμβρακία-Αμφιλοχία-Δρυμός.

Η περιοχή το καλοκαίρι γίνεται οδικός κόμβος από την Ιόνια Οδό προς τις ακτές του Ιονίου, τη Βόνιτσα, την Πρέβεζα, το Άκτιο και τη Λευκάδα με αποτέλεσμα να σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις και να εμποδίζεται η εύρυθμη λειτουργία της πόλης.

Με την παράδοση της παράκαμψης Αμφιλοχίας, από τα 48,5 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου Άκτιο-Αμβρακία θα λειτουργούν συνολικά 31, καθώς 14 χλμ. από το Άκτιο μέχρι τη Βόνιτσα λειτουργούν από το 2019. Τελευταίο τμήμα που συνεχίζονται οι εργασίες κατασκευής είναι το τμήμα Βόνιτσα-Δρυμός και ένα μικρό τμήμα στην περιοχή του Ακτίου.

Στόχος είναι μέχρι το επόμενο καλοκαίρι να έχει παραδοθεί και αυτό το τμήμα και έτσι να τεθεί σε πλήρη λειτουργία όλος ο αυτοκινητόδρομος.

Στην τελική ευθεία μπαίνει και η οδική σύνδεση της Λευκάδας με το Άκτιο και τον Δυτικό Άξονα, με προϋπολογισμό 48 εκατομμύρια ευρώ που θα παραδοθεί το καλοκαίρι του 2023.

Η διπλή σύνδεση της Λευκάδας είναι σημαντικό οδικό έργο για την ευρύτερη περιοχή καθώς θα συνδέσει το νησί με το Αεροδρόμιο του Ακτίου (από όπου προσγειώνονται δεκάδες τουριστικές πτήσεις από όλη την Ευρώπη) αλλά και με την Ιόνια και Αμβρακία Οδό.

Τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα

Σημαντικό βάρος δίνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην ανάπτυξη του σιδηροδρόμου όπου εκτυλίσσεται ένα συνεκτικό πρόγραμμα έργων.

“Προχωράμε συντονισμένα και τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που έχει ανάγκη η περιοχή” επισήμανε προσφάτως ο κ. Καραγιάννης αναφέροντας χαρακτηριστικά: “Ολοκληρώνουμε τις εργασίες και τους διαγωνισμούς στα τμήματα Κιάτο-Ροδοδάφνη και Ροδοδάφνη-Ρίο με συνολικό προϋπολογισμό 565 εκατομμύρια ευρώ, δημοπρατήσαμε το μεγάλο έργο από το Ρίο ως το λιμάνι της Πάτρας με το μεγάλο κομμάτι της υπογειοποίησης εντός του αστικού ιστού της πόλης με προϋπολογισμό 470 εκατομμύρια και προχωράμε στην αναβάθμιση της γραμμής από την Κάτω Αχαγιά ως τον Πύργο που το τρένο δεν φτάνει σήμερα”.

Της Ελένης Μπότα – capital.gr